sábado, 13 de noviembre de 2010

PAC 3: ANÀLISI DAFO: ANÀLISI I REFLEXIÓ SOBRE ELS CENTRES DE PRÀCTIQUES

Zaragozà_Matamoros_PAC3

20 comentarios:

  1. Noèlia, et volia comentar alguns dubtes que tinc sobre el teu anàlisi DAFO.
    Observo que comentes el “nombre d’alumnes elevat” així com el “nombre d’alumnes elevat amb NEE” dins les debilitats internes del centre. Realment pot decidir el centre amb el nombre d’alumnes? És un centre privat, el qual tindria més marge en aquest sentit, o és un centre públic?
    En el meu anàlisi també he tingut molts dubtes en aquests sentit: si era extern o intern.

    ResponderEliminar
  2. M’alegra observar que una de les fortaleses del centre és l’existència d’un professorat vinculat a l’atenció a la diversitat. Aquest aspecte penso que és molt important per poder desenvolupar qualsevol projecte. Però, en contrapartida, també comentes que alguns professors desconeixen com atendre alguns alumnes amb NEE. Realment és una llàstima que no tinguem més hores de coordinació per a què els diferents professionals puguin compartir les seves experiències i enriquir-se i, com passa sovint, observo que en el vostre centre també és una debilitat el fet de la coordinació entre professors.
    Amb tot, has posat que les “dificultats de coordinació” són un factor intern del centre, així que imagino que penses que l’Equip Directiu pot realitzar més actuacions per millorar la situació. Ara bé, sempre succeeix que en els instituts és molt difícil gestionar totes aquestes actuacions.

    ResponderEliminar
  3. També m’agradaria comentar-te que he realitzat un pas més de l’anàlisi DAFO en contemplar les diferents estratègies que es deriven de la interacció entre Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats. De fet, tinc dubtes de si s’havia de realitzar aquesta part i, en cas afirmatiu, si s’havia de fer com ho he dissenyat. Et deixo el meu enllaç i el de la Susana Durango, que també ha fet aquesta pas que et comentava, perquè li donis una ullada.
    Molts ànims!!!

    ResponderEliminar
  4. Enllaç de la meva DAFO:
    http://blocs.xtec.cat/dsanch35/files/2010/11/dafo-treball-per-racons-complert.pdf

    Enllaç de la DAFO de la Susana Durango
    http://susanapracticum.blogspot.com/2010/11/pac-3-analisi-dafo_13.html

    Així els podràs consultar i a veure si entre tots sortum de dubtes.
    Gràcies per tot

    ResponderEliminar
  5. Hola Noèlia,
    he estat llegint el teu anàlisi DAFO i també els comentaris que ha fet en David. Et volia comentar algunes coses: primer de tot, pel que fa als factors interns negatius, és realment un problema que hi hagi tants alumnes amb NEE i, per contra, els professionals no estiguin formats per atendre’ls; a més, com que també comentes que hi ha un nombre molt elevat d’alumnes, encara es deu fer més complicada l’atenció a la diversitat.
    El fet que hi hagi (fortaleses internes) alguns professionals especialitzats en l’atenció a la diversitat, una bona disposició per fer-ho i possibilitat de fer agrupaments flexibles o desdoblaments és important, però em temo que insuficient. Suposo que estem parlant d’una situació malauradament comuna a molts centres que és la manca de recursos amb la retallada de pressupost.
    Analitzant la situació, entenc com a més prioritari intentar posar remei a aquesta dificultat de coordinació entre els professionals de l’equip docent i intentar establir una línia pedagògica comuna i una estructura organitzativa d’acord amb aquesta:
    - Aspectes i variables relacionats amb el disseny i el desenvolupament del currículum.
    - Ideologia, valors i creences compartides respecte a la finalitat de l’educació.
    - Intencions educatives que se’n deriven que es concreta en els objectius educatius del centre.
    - Desenvolupament del currículum: PEC, PCC i PA

    així com, evidentment, intentar pal•liar les dificultats organitzatives que comentes que hi ha al centre. Tot i sent un centre tant gran, amb tants professionals i especialistes que tenen horaris i funcions diferents, caldria establir en relació a l’atenció a la diversitat dels centre, entre d’altres:
    - Funcions de cadascun dels òrgans de govern de l’escola
    - Els canals de comunicació
    - Organització dels temps i de l’espai
    - Gestió de recursos

    ResponderEliminar
  6. Hola David.

    He estat rumiant la teva pregunta sobre si el nombre d’alumnat elevat i el nombre d’alumnat elevat amb NEE era una debilitat (interna) o una amenaça (externa).

    No sé si m’equivoco, però crec que és una debilitat, perquè tot i que el nombre de places i les ratios provenen del Departament és un fet que hi ha molts alumnes.

    ResponderEliminar
  7. Hola David.

    M’he estat mirant la teva DAFO i la de Susana i trobo que estan molt ben fetes i són molt completes.
    Suposo que si hi ha algun aspecte mal plantejat ja ens ho comentarà Sabina.

    Perdona pel retard. T’envio ànims també!!!

    ResponderEliminar
  8. Sí, segur que tindrem alguns comentaris i ja estic a l'espera perquè la veritat és que he tingut alguns dubtes per fer l'anàlisi DAFO, sobretot en saber si alguns aspectes eren interns o externs.
    Imagino que el més important és la tasca que estem fent tots, i que tu em comentaves ara mateix, que consisteix en tenir uns arguments clars que guiïn les nostres actuacions.

    ResponderEliminar
  9. La veritat és que a l'hora de fer-la a m'hi m'ha passat el mateix. Em van sorgir alguns dubtes en el mateix.

    Ara a esperar i a seguir amb el bloc!

    ResponderEliminar
  10. Trobo que les idees que aportes són molt interessants i que poden resultat de profit, tot i que algunes d’elles ja s’apliquen.

    ResponderEliminar
  11. Hola Noèlia,
    he estat llegint el teu anàlisi DAFO i també els comentaris que ha fet en David. Et volia comentar algunes coses: primer de tot, pel que fa als factors interns negatius, és realment un problema que hi hagi tants alumnes amb NEE i, per contra, els professionals no estiguin formats per atendre’ls; a més, com que també comentes que hi ha un nombre molt elevat d’alumnes, encara es deu fer més complicada l’atenció a la diversitat.
    El fet que hi hagi (fortaleses internes) alguns professionals especialitzats en l’atenció a la diversitat, una bona disposició per fer-ho i possibilitat de fer agrupaments flexibles o desdoblaments és important, però em temo que insuficient. Suposo que estem parlant d’una situació malauradament comuna a molts centres que és la manca de recursos amb la retallada de pressupost.
    Analitzant la situació, entenc com a més prioritari intentar posar remei a aquesta dificultat de coordinació entre els professionals de l’equip docent i intentar establir una línia pedagògica comuna i una estructura organitzativa d’acord amb aquesta:
    - Aspectes i variables relacionats amb el disseny i el desenvolupament del currículum.
    - Ideologia, valors i creences compartides respecte a la finalitat de l’educació.
    - Intencions educatives que se’n deriven que es concreta en els objectius educatius del centre.
    - Desenvolupament del currículum: PEC, PCC i PA

    així com, evidentment, intentar pal•liar les dificultats organitzatives que comentes que hi ha al centre. Tot i sent un centre tant gran, amb tants professionals i especialistes que tenen horaris i funcions diferents, caldria establir en relació a l’atenció a la diversitat dels centre, entre d’altres:
    - Funcions de cadascun dels òrgans de govern de l’escola
    - Els canals de comunicació
    - Organització dels temps i de l’espai
    - Gestió de recursos

    ResponderEliminar
  12. Pel que fa a les dificultats de coordinació entre els professionals, et volia comentar que al centre on treballo va millorar molt la situació organitzar diferents comissions de treball.
    Està clar que en un claustre tant gran no pot estar tothom assaventat de tot en tot moment. Les comissions de treball es van reunint durant el mes per tractar els temes que faci falta i anar prenent decissions. Al final del mes ( o a vegades dos mesos segons s'escaigui)es fa una reunió amb tot el claustre i el portaveu de cada comissió exposa els temes tratats, les mesures preses i es prenen noves decissions en funció del que comenti la resta del claustre.
    A nosaltres ens funciona força bé. No creus que és una bona idea?

    ResponderEliminar
  13. Tal i com dius hi ha personal i recursos que resulten molt imprescindibles i necessaris per als centres educatius (instituts i escoles) i que amb el temps que ens trobem estan sent eliminats o suprimits, ja que no es destinen recursos per la retallada de pressupost.

    Trobo molt interessant establir tal i com dius una línia pedagògica comuna, cosa que ja es fa.

    ResponderEliminar
  14. Malauradament és molt comú que hi hagi dificultats de coordinació.

    Trobo que la proposta que fas del treball per comissions és bona, ja que al centre on em trobo no es fa. En un claustre tant gran és molt difícil que es pugui realitzar de forma eficaç. Tot i això, ho trobo una bona proposta perquè es poden treballar diversos temes i després explicar-los a la resta de professors, per tant tots n’estarien assabentats.

    A l’escola (d’una línia) on treballo com a mestra de primària es fa aquest treball amb mestres dels diferents cicles i és una tasca molt efectiva perquè tots els cicles saben el que es diu i es proposa a les diferents comissions.

    ResponderEliminar
  15. Cada curs poden crear-se noves comissions o bé anul·lar-ne les que ja no es considerin necessàries. Per exemple: comissió de festes, comissió de conducta, comissió d'atenció especialitzada, comissió d'ajuts informàtics, etc.
    A l'escola on treballo el claustre és de 50 mestres i especialistes i a part hi ha tot el personal de migdies. Crec que és un claustre molt nombrós i realment no considero que anem descoordinats. L'equip directiu però hi té un paper força important i això suposo que es nota.

    ResponderEliminar
  16. Tal i com t'he dit és una idea molt interessant.

    On treballo pertanyo a la comissió de biblioteca i estem fent moltes coses (els carnets, començarem el servei de préstec i també treballarem a un il·lustrador al llarg del segon trimestre). Sembla mentida que en una hora al mes s'arribi a tants acords.

    ResponderEliminar
  17. David, Noèlia,
    Heu fet dos DAFOS diferents, molt similars en el cas del David i la Susana i molt complets i acurats per altra banda. El DAFO de la Noèlia segueix el model proposat pels estudis, una DAFO més senzilla, sense contemplar les estratègies, és a dir allò que pugui contrarestar una debilitat, per exemple. S'ha fet d'aquesta manera perquè es pretenia que aquesta anàlisi estratègica la realitzéssiu vosaltres en el petit debat de l'entrada DAFO.

    Així, el DAFO e la Noèlia estaria prou bé si hagués contemplats tots, o la major part dels aspectes rellevants del tema.

    El primer que trobo a faltar en el DAFO és tenir en compte aquesta recomanació: “Ja que la matriu DAFO es pot utilitzar per analitzar molts temes diferents, és important identificar i descriure clarament el tema sobre el qual girarà la nostra anàlisi. D’aquesta manera les persones que participen entendran millor el propòsit i les implicacions del DAFO.”
    Crec que en no estar prou orientada no ha donat peu a més debat (dins el termini).

    Per exemple, preguntem-nos, que és realment rellevant en un centre amb molt alumnes i molts d'ells ubicats en una USEE per atendre les seves necessitats específiques? I a més un centre de secundària !

    Mirem les debilitats internes. A mi, per analitzar-les em falta saber primerament com són atesos els alumnes de la USEE. Quantes hores estan a la USEE i quantes en l'aula ordinària (grau d'inclusivitat). Se segueixen les recomanacions de les instruccions d'inici de curs? això serien fortaleses, però mirant aquestes trobem només qüestions genèriques, que no contraresten les debilitats.

    Com a amenaça externa és fonamental que l'EAP no tingui més disponibilitat per fer un seguiment de cadascun dels alumnes de la USEE, tasca que té directament encomanada. Finalment com en el cas anterior, les oportunitats no contraresten les amenaces.

    Una dificultat afegida que té el centre és que és enguany que comença a engegar la USEE i pel que em sembla haver llegit del blog, ja tenia matriculats alumnes amb NEE. El primer any costa engegar-lo tot i perquè l'organització tingui alguna possibilitats de reeixir, cal en primer lloc que el claustre entengui i faci seva la idea de la inclusivitat (formació) i per altra banda que l'equip de la USEE compti amb l’assessorament que necessita: l'EAP.

    Salutacions.

    ResponderEliminar
  18. David, Noèlia,
    Heu fet dos DAFOS diferents, molt similars en el cas del David i la Susana i molt complets i acurats per altra banda. El DAFO de la Noèlia segueix el model proposat pels estudis, una DAFO més senzilla, sense contemplar les estratègies, és a dir allò que pugui contrarestar una debilitat, per exemple. S'ha fet d'aquesta manera perquè es pretenia que aquesta anàlisi estratègica la realitzéssiu vosaltres en el petit debat de l'entrada DAFO.

    Així, el DAFO e la Noèlia estaria prou bé si hagués contemplats tots, o la major part dels aspectes rellevants del tema.

    El primer que trobo a faltar en el DAFO és tenir en compte aquesta recomanació: “Ja que la matriu DAFO es pot utilitzar per analitzar molts temes diferents, és important identificar i descriure clarament el tema sobre el qual girarà la nostra anàlisi. D’aquesta manera les persones que participen entendran millor el propòsit i les implicacions del DAFO.”
    Crec que en no estar prou orientada no ha donat peu a més debat (dins el termini).

    Per exemple, preguntem-nos, que és realment rellevant en un centre amb molt alumnes i molts d'ells ubicats en una USEE per atendre les seves necessitats específiques? I a més un centre de secundària !

    Mirem les debilitats internes. A mi, per analitzar-les em falta saber primerament com són atesos els alumnes de la USEE. Quantes hores estan a la USEE i quantes en l'aula ordinària (grau d'inclusivitat). Se segueixen les recomanacions de les instruccions d'inici de curs? això serien fortaleses, però mirant aquestes trobem només qüestions genèriques, que no contraresten les debilitats.

    Com a amenaça externa és fonamental que l'EAP no tingui més disponibilitat per fer un seguiment de cadascun dels alumnes de la USEE, tasca que té directament encomanada. Finalment com en el cas anterior, les oportunitats no contraresten les amenaces.

    Una dificultat afegida que té el centre és que és enguany que comença a engegar la USEE i pel que em sembla haver llegit del blog, ja tenia matriculats alumnes amb NEE. El primer any costa engegar-lo tot i perquè l'organització tingui alguna possibilitats de reeixir, cal en primer lloc que el claustre entengui i faci seva la idea de la inclusivitat (formació) i per altra banda que l'equip de la USEE compti amb l’assessorament que necessita: l'EAP.

    Salutacions.

    ResponderEliminar
  19. Moltes gràcies Sabina per la teva resposta. I que bé Noelia que els treballs vagin sortint bé mica en mica i anem resolent dubtes.
    Molts ànims.

    ResponderEliminar